Het is niet altijd even makkelijk om het juiste personeel te vinden. En heb je ze in huis, dan is er nog de uitdaging om ze te houden; gemiddeld wisselen medewerkers elke vier jaar van werkgever. Zeker millennials, de nieuwe generatie met verstand van technologie, zijn een stuk kritischer dan eerdere generaties. Toch zijn er een aantal zaken die je helpen om deze waardevolle digital nomads aan te trekken én te behouden. Een aantal tips.
- Stimuleer flexibiliteit De nieuwe generatie medewerkers is gewend om altijd toegang te hebben tot informatie, dus niet alleen op kantoor. Die flexibiliteit verwachten ze ook van de werkgever. 9-tot-5-werkdagen en vaste werkplekken sluiten daar niet bij aan. De mogelijkheid om thuis te werken wordt nu al als voorwaarde gezien, en niet alleen door millennials. Stimuleer dit en je bent al snel een aantrekkelijke werkgever.
- Bied een optimale werk-privébalans Collega’s die flexibel kunnen werken zijn niet langer afhankelijk van een vaste werkplek. Dat betekent dat zij taken ook in de avonduren kunnen invullen, gewoon vanuit huis. Dat stelt hen in staat om ’s ochtends de kinderen naar school te brengen, een boodschap te doen of een doktersafspraak in te plannen. Daarmee wordt de werk-privébalans versterkt, en dat draagt flink bij aan het werkplezier. En hoe hoger het werkplezier, hoe hoger de productiviteit. Tel uit je winst.
- Kies voor werkplekken op maat Millennials gebruiken privé de hele dag slimme technologie die bij hen past. Het is dan ook logisch dat zij ook zakelijk op dezelfde manier kunnen werken. Kijk daarom per functie wat er nodig is om productief te kunnen werken. Persoonlijke voorkeur speelt eveneens een rol. Betrek je collega’s in het gesprek, zodat jullie samen tot de perfecte oplossing komen. Onthoud: maatwerk zorgt voor optimaal gebruiksgemak, en dat vertaalt zich naar een hogere productiviteit.
- Richt je op resultaat Flexibiliteit betekent ook dat je visie op de invulling van taken verandert. Collega’s zijn immers niet louter doordeweeks tussen 9 en 5 aan het werk, maar ook daarbuiten. Richt je daarom op resultaat, en niet op aanwezigheid. Maak daar goede afspraken over, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Draag deze visie uit en laat zien dat je de taal van de millennial spreekt. Zo profiteer ook jij van de waardevolle kennis en flexibiliteit van de nieuwe generatie medewerkers.
Wij helpen je graag op weg Wil je ook een aantrekkelijke werkgever worden en blijven? Neem dan vandaag nog contact op met onze specialisten. Samen kijken we naar de juiste manieren om jouw bedrijf toekomstbestendig te maken. Zo haal jij de kennis en oplossingen in huis die nodig zijn om ook straks zakelijke successen te kunnen blijven behalen.