fbpx
<  Terug naar nieuwsoverzicht


14/05/2020

Zo blijf je thuis in topconditie

Geen reistijd, minder sociaal contact, minder tochtjes naar de koffieautomaat en wellicht ook minder wandelingen in de pauzes; nu we allemaal thuiswerken wil het er qua lichamelijk en mentaal onderhoud weleens bij inschieten. En da’s dat is zonde, want je gezondheid draagt flink bij aan je productiviteit. We delen een aantal tips met je om ook thuis je fysieke én mentale conditie op peil te houden. 

Wanneer ben je gezond bezig?
De arbospecialisten van ArboNed adviseren om vijf keer per week een halfuur lichtintensieve beweging te hebbenDaarnaast wordt aangeraden twee keer per week spierverstevigende oefeningen te doen. Op die manier train je gevarieerd en kom je makkelijk aan je portie lichaamsbeweging. Belangrijker nog is dat het risico op zaken als depressie, diabetes en hart- en vaatzieken wordt verlaagd. 

Tip 1: let op je houding
Een goede werkhouding is een van de belangrijkste voorwaarden om gezond te blijven. Zit rechtop, met je voeten op de grond en met 40 tot 50 centimeter afstand van je beeldscherm. Gebruik een comfortabele stoel en een correct afgesteld bureau. Op die manier voorkom je pijnlijke nek- en rugklachten en werk je lekker productief door.    

Tip 2maak regelmatig een wandeling 
Af en toe even je thuiskantoor uit en de frisse lucht in draagt enorm bij aan je productiviteit. Een wandelingetje buiten is een heel goede manier om je hoofd even leeg te maken, je gedachten te verzetten en nieuwe energie op te doen. Ook vermindert het stress én is het goed voor de bloedsomloop. Let maar op: na een halfuurtje wandelen kun je er weer helemaal tegenaan. 

Tip 3: doe spieroefeningen
Er zijn verschillende manieren om je spieren soepel te houden. Gewichten, zoals dumbbells, zijn handig, maar niet iedereen heeft die voorhanden. Creativiteit is hier de oplossing. Een rugzak gevuld met zware voorwerpen, is bijvoorbeeld geschikt voor bepaalde oefeningen. Natuurlijk zijn er ook veel oefeningen waarbij je alleen je lichaamsgewicht gebruikt. Denk aan sit-ups, push-ups, air squats, lunges, burpees en jumping jacks. Genoeg mogelijkheden dus! Op internet kun je heel eenvoudig veel verschillende oefeningen vinden om diverse spiergroepen te trainen.  Wij zijn bijvoorbeeld fan van de thuistrainingen van de KNHB.

Tip 4: houd je werkplek schoon 
Hoe meer rommel en afleiding op je werkplek, hoe meer stress je ervaart. Zorg er daarom voor dat je werkt in een opgeruimde en schone omgeving met zo min mogelijk storingsfactoren en voldoende lichtinval. Heb je kinderen,? mMaak dan goede afspraken over werkuren. Je zult merken dat je zo veel geconcentreerder en productiever bent. En dat werkt toch net even wat lekkerder.  

Tip 5: maak gebruik van videobellen
Om gevoelens van eenzaamheid tegen te gaan is communicatie met je collega’s op afstand heel belangrijk. Telefonisch contact is daarbij niet altijd de meest wenselijke manier. Visueel contact, bijvoorbeeld via videobellen, heeft een veel positiever psychologisch effect. Elkaar kunnen zien versterkt de interactie en het groepsgevoel, en leidt al snel tot veel minder stress. Een geschikte oplossing hiervoor is Microsoft Teams, waarmee je op diverse manieren met je collega’s kunt communiceren. Lees ook ons artikel over de  do’s en don’ts van videovergaderen.

Hoe fit is jouw IT?
Wil je niet alleen fysiek en mentaal maar ook technisch in topconditie blijven? Dan staan wij voor je klaar met ondersteuning van a tot z. We kijken samen met jou naar manieren om je IT up-to-date te brengen en te houden. Zo is jouw IT altijd in topconditie en ben je voortdurend en overal productief, bereikbaar en veilig.  Meer weten? Leer meer over het uitbesteden van jouw IT.