Onlangs heeft Microsoft een aantal aankondigingen gedaan over haar clouddiensten. Hoewel nog niet alle details bekend of definitief zijn, is de impact significant. Wij willen u informeren over de aankondigingen en aangeven dat wij bezig zijn alle vraagtekens en details, die nu nog niet vast staan, zo snel mogelijk boven water te halen zodat wij met u in gesprek kunnen gaan over wat voor u de beste strategie is om hiermee om te gaan. Lees hier de wijzigingen in Microsoft producten.
Voor het eerst sinds de lancering van de 365 clouddiensten voert Microsoft een prijsverhoging door. Microsoft heeft in de afgelopen 10 jaar tal van productverbeteringen doorgevoerd en functionaliteiten uitgebreid op het gebied van communicatie en samenwerking, beveiliging en compliance, artificial intelligence, procesautomatisering en audioconferentiemogelijkheden.
Hoewel de exacte prijswijzigingen nog niet bekend zijn heeft Microsoft al wel een aantal prijzen bekendgemaakt in US dollars. De exacte prijzen in euro volgen naar verwachting in januari / februari 2022. Zoals het nu is aangekondigd zijn de prijsverhogingen – afhankelijk van het product – 10 tot 20% hoger dan de huidige prijzen.
Onder de noemer New Commerce Experience wijzigt Microsoft de manier waarop klanten clouddiensten kunnen afnemen. De belangrijkste wijziging is de contractperiode. Deze zullen worden aangeboden in periodes van 1 maand, 1 jaar of 3 jaar. Hierbij geldt dat - net als bij Azure – hoe langer de periode is dat u zich committeert, hoe lager de prijs is.
Het is goed te beseffen dat er bij een langere periode ook echt geen enkele flexibiliteit is terwijl bij een (duurder) maandabonnement u ook echt flexibel bent en per maand kunt op en afschalen.
Vandaag de dag kunt u binnen de Microsoft clouddiensten ook flexibel op- en afschalen. Technisch is dit echter onjuist. Onderliggend was het altijd al een jaarovereenkomst, echter werd dit door Microsoft niet hard uitgevoerd.
Zoals eerder aangegeven zijn de contouren van de aankondiging duidelijk maar zijn er nog veel details niet definitief bevestigd. Ook kunnen er nog wijzigingen optreden. Wij volgen alle ontwikkelingen op de voet en zullen actuele informatie plaatsen op onze website.
Nota bene: deze aankondigingen gelden voor de alle saleskanalen en -programma’s wereldwijd.
Heeft u in de tussentijd al vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.