In telecomland komt je de term regelmatig tegen: VoIP, ofwel Voice over IP. Klinkt interessant, maar wat is VoIP nu eigenlijk precies? En, belangrijker, wat is de meerwaarde van VoIP voor je zakelijke telefonie? Graag vertellen we je meer over het hoe-en-wat van VoIP, en waarom je het nodig hebt.
De grote vraag wat is VoIP, dit staat voor ‘Voice over IP’. Dat wil zeggen dat je belt via een IP-netwerk, in plaats van de traditionele telefoonlijn. Bij zo’n IP-netwerk moet je denken aan het internet, een LAN-netwerk binnen je bedrijf of een openbaar VoIP-netwerk van een provider. Een mooi voorbeeld van een VoIP-oplossingen is Vodafone One Net, dat al jaren zakelijk erg in trek is.
Het grootste voordeel van VoIP is dat het je telefonie veel flexibeler maakt. VoIP werkt via ieder apparaat met een internetverbinding, waardoor je veel bereikbaarder bent. Bovendien levert VoIP een veel betere audiokwaliteit. Ook niet onbelangrijk; kosten voor de aanschaf en het onderhoud van telefooncentrales en vaste telefoonverbindingen vervallen. Dat levert al snel een leuke besparing op.
Zeker niet. Want wist je bijvoorbeeld dat je VoIP-oplossingen helemaal op maat kunt instellen? Hierbij staat je telefooncentrale in de cloud, waar je via een app toegang toe hebt. Je stelt eenvoudig doorschakelingen, aansluitingen en keuzemenu’s in, zodat je klanten altijd iemand te spreken krijgen. Bovendien kun je instellen dat je op één nummer bereikbaar bent voor vast en mobiel, zodat je helemaal nooit meer een belletje hoeft te missen. Dat is nog eens gebruiksvriendelijk!
Simpel ‒ daar heb jij geen omkijken naar. VoIP-diensten worden namelijk op afstand voor je beheerd. Dat betekent dat ze regelmatig worden geüpdatet, waardoor je altijd de nieuwste functionaliteiten en beveiligingsinstellingen hebt. Daarmee bespaar je aardig wat tijd en moeite. Ondertussen weet je zeker dat je bereikbaarheid optimaal is en de lijnen tussen je collega en je klant lekker kort blijven.
VoIP-oplossingen als Vodafone One Net kunnen worden geïntegreerd met je andere software. Neem je crm-systeem; door de koppeling met VoIP zie je welke klant belt, en kun je zijn gegevens direct updaten. Ook wordt het mogelijk voicemails in je email te ontvangen, van waaruit je direct kunt terugbellen. Kleine handigheidjes die grote meerwaarde bieden voor het contact met je klanten en collega’s.
Ook administratief levert VoIP je het nodige voordeel op. Je kunt je vaste en mobiele telefonie namelijk onderbrengen bij één provider. Vaarwel losse contracten en facturen, hallo overzicht! Zo heb je altijd zicht op de grootte en het kostenplaatje van je zakelijke telefonie. Ook op die manier maakt VoIP je bedrijfsvoering dus een stuk helderder.
Wil je meer weten over hoe VoIP jouw collega’s nog bereikbaarder maakt voor je klanten? Neem dan even contact met ons op. Dan zorgen wij ervoor dat jij snel van alle voordelen profiteert en je je dienstverlening nóg sterker inricht.