Onlangs vertelden we je alles over wat VoIP is, en de voordelen die het biedt voor je dienstverlening. Minstens net zo interessant is een kijkje onder de motorkap; hoe werkt VoIP telefonie eigenlijk? Hoe verschilt het met traditionele telefonie en wat heb je nodig om de overstap te kunnen maken? We praten je graag even bij, zodat je straks echt van alle ins en outs op de hoogte bent.
Laten we eerst eens kijken naar hoe telefonie ‘vroeger’ werkte. In de traditionele situatie had je een analoge telefoonlijn, in de jaren negentig gevolgd door een digitale ISDN-lijn.
Je telefooncentrale? Die stond fysiek bij je op kantoor, of op locatie bij je provider. Vanaf je vaste werkplek belde je met een vaste telefoon, daarbuiten met een mobiele telefoon. Echt veel overlap was er nog niet tussen deze twee werelden; iets wat we ons nu nog maar amper kunnen voorstellen.
Met de kennis van nu had traditionele telefonie zo zijn beperkingen; de capaciteit van de lijnen was veel beperkter, verbindingen kwamen trager tot stand en de geluidskwaliteit was lang niet altijd goed. Bovendien waren de kosten voor het gebruik en onderhoud van lijnen en de fysieke telefooncentrale relatief hoog. En wilde je de instellingen van je centrale aanpassen, dan was je afhankelijk van de dienstverlening van je provider. Niet bepaald efficiënt, flexibel of maatgericht. VoIP telefonie werkt gelukkig heel anders!
Voice over IP maakte een einde aan deze beperkingen. Dat komt doordat VoIP volledig online verloopt. In plaats van je vaste telefoonlijn bel je via het internet. Je telefooncentrale wordt daarbij gedigitaliseerd en aangesloten op je IP-netwerk. Bel je uit, dan wordt het gebelde nummer vertaald naar een IP-adres op een ander netwerk, bijvoorbeeld dat van je klant. Dat gaat allemaal stukken sneller dan bij de vaste telefoonlijn. Het verwerken van spraak via data zorgt bovendien voor een hoge gesprekskwaliteit. De switch naar online maakt ook een einde aan obstakels rondom capaciteit; al je collega’s kunnen gewoon tegelijkertijd bellen.
Misschien herken je het nog wel; Voor het VoIP-tijdperk maakte veel bedrijven gebruik van een fysieke telefooncentrale, bijvoorbeeld op het kantoor zelf. Dit centraal opgestelde kastje verbond alle vaste telefoonlijnen met elkaar, maar bood verder weinig flexibiliteit; buiten de vaste werkplek had je er eigenlijk niet zoveel aan. Nieuwe contacten toevoegen deed je op je IP-telefoon. Kies je voor VoIP, dan zit je ook niet langer met de beperkingen van een fysieke of externe telefooncentrale. Deze is eveneens gedigitaliseerd en bevindt zich nu in de cloud. Daardoor heb jij voortaan toegang tot alle opties, contacten en instellingen pas je die eenvoudig zelf aan. Je bent dus ook niet langer afhankelijk meer van je leverancier en richt je telefonie precies zo in, zoals jij dat wilt!
De kans is groot dat je zakelijk al gebruikmaakt van IP- en/of SIP-toestellen. Als die VoIP-proof zijn, kun je die gewoon blijven gebruiken. Over je telefooncentrale hoef je je ook geen zorgen te maken; die is voortaan immers digitaal en wordt automatisch voor je geüpdatet. Waar je wel even op moet letten is je internetverbinding. Je internetbelasting neemt met VoIP immers toe en dat mag natuurlijk geen problemen opleveren. Het is altijd goed om te kijken of je verbinding nog wel aansluit bij je VoIP-behoeften, zodat je collega’s ook echt optimaal van alle voordelen gebruik kunnen maken.
Wellicht haal jij momenteel nog niet alles uit je VoIP-omgeving, of ervaar je zaken die je productiviteit en bereikbaarheid op een andere manier in de weg staan. Dat lossen wij graag voor je op. We kijken naar de best mogelijke oplossing en zorgen ervoor dat jouw zakelijke VoIP-oplossing optimaal geconfigureerd, geïnstalleerd en beheerd wordt. Opschalen? Ook dat regelen wij makkelijk en snel voor je. Dat scheelt je veel tijd en moeite, en je kunt direct lekker aan de slag.
Wij zijn premium partner van zowel KPN als Vodafone en kunnen van beide netwerken gebruik maken om voor jou het beste VoIP telefonie pakket samen te stellen.
Meer weten? Bel: +31 020 40 777 00