<  Terug naar nieuwsoverzicht


14/06/2019

Vijf valkuilen bij de overstap naar een nieuwe telefonieoplossing 

Een groot deel van alle organisaties maakt ondertussen gebruik van telefonie uit de cloud. Logisch, want deze vorm van telefonie wint het op ieder vlak van traditionelere oplossingen. Stap je binnenkort over, dan is het verstandig om vooraf rekening te houden met een aantal zaken. Collega Roy van Leeuwen deelt vijf veelvoorkomende valkuilen bij de overstap naar een nieuwe telefonieoplossing.

  1. Overstappen zonder concreet doel
    Overstappen naar een nieuwe oplossing doe je in de regel met een bepaald doel. Misschien wil je je communicatie flexibeler inrichten, deze toekomstbestendig maken of je kosten verlagen. Voor een oplossing kiezen ‘omdat iedereen dat doet’ is in ieder geval geen goede reden. Zet van tevoren daarom op papier wat je precies wilt bereiken met de overstap; wat zijn je te behalen doelen of te realiseren ambities? Op basis daarvan kun je de nieuwe oplossing zo inrichten als nodig is met een bijbehorend stappenplan.  

  2. De eerste de beste oplossing kiezen
    Tegenwoordig is er ruime keuze in verschillende hosted telefonieoplossingen. De een is nog uitgebreider dan de andere. Maar hoe weet je nou welke oplossing het beste bij je organisatie past? Vergelijk de oplossingen daarom met de wensen en eisen van jou en je collega’s. Zo breng je overzicht in het aanbod en wordt de juiste keuze een stuk makkelijker. Vanzelfsprekend staan wij voor je klaar om je daarbij te helpen. 
  3. Mismatch met je bedrijfsnetwerk
    In tegenstelling tot traditionele telefonie loopt VoIP-telefonie via je bedrijfsnetwerk. Dat kan een hogere databelasting opleveren. Dat is niet erg, zolang je IT-infrastructuur dat aankan. Het is dan ook handig om vooraf je bestaande IT even tegen het licht te houden. Dan weet je zeker dat je achteraf niet tegen vervelende verrassingen aanloopt. Vanzelfsprekend helpen we je daarbij. 

  4. Gebrek aan goede planning
    Je zal niet de eerste persoon zijn die de oude telefonie-oplossing heeft opgezegd voordat de nieuwe operationeel is. Een goede planning is dus een must. Mede door de integratie met je bestaande IT is cloudtelefonie altijd een kwestie van maatwerk. Dat kan het inrichten van de oplossing in je organisatie wat tijdsintensiever maken. Door vooraf een goede planning op te stellen komen de bereikbaarheid en productiviteit niet in gevaar. 
  5. Niet volledig profiteren van de voordelen
    De overstap is pas echt succesvol als je optimaal van alle voordelen gebruik kunt maken. Toch kan het zijn dat je na oplevering met vragen zit. Misschien weet je niet helemaal precies hoe je functionaliteiten toevoegt, of hoe je die extra aansluitingen inregelt. Blijf niet met die vragen zitten en laat het ons weten. Dan zorgen wij ervoor dat je maximaal profiteert van je nieuwe oplossing. 

Meer weten? 
Ben je benieuwd naar de voordelen die hosted telefonie nog meer kan bieden aan je organisatie? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Onze specialisten voorzien je graag van advies op maat en zorgen ervoor dat jij goed bereikbaar blijft.