<  Terug naar nieuwsoverzicht


25/10/2017

Verbindingsproblemen Vodafone & iOS 11

We krijgen de afgelopen dagen veel meldingen van mensen die last hebben van verbindingsproblemen in iOS 11. Vrijwel altijd gaat het daarbij om klanten van Vodafone.

Het connectieprobleem doet zich voor bij de overschakeling naar Wi-Fi en het vervolgens terugschakelen naar 4G. Het mobiele netwerk kan dan niet herkend en gebruikt worden.

In het kort is het volgende bekend:

  • Bij overgang van Wi-Fi naar het mobiele netwerk komt er geen 4G-verbinding tot stand.
  • Er staat 4G op het scherm, maar het toestel meldt dat er geen dataverbinding is.
  • Het lijkt alleen te gebeuren bij Vodafone-klanten, zowel zakelijk als particulier.
  • Mogelijk heeft het probleem te maken met Over The Air installeren van iOS 11. Mensen die via iTunes hebben geüpdatet zouden er minder of helemaal geen last van hebben.

Dit probleem is eenvoudig te verhelpen door de optie 4G-bellen uit te zetten.

Om deze uit te zetten, ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Gesprekken en data uitschakelen en Alleen data inschakelen:

 

Revisie – 14/11/17

Na vele analyses en een complexe wijziging diep in het mobiele netwerk, wijzen regressietesten uit dat de problemen met de 4G iPhone iOS11 verholpen zijn. Het probleem deed zich voor als men ‘gesprekken én data via 4G’ had ingesteld in de iPhone en daarbij ook WiFi aan had staan. Wanneer in die situatie een gesprek werd opgestart en men buiten bereik kwam van WiFi, of WiFi werd uitgeschakeld, dan was er geen data via 4G meer mogelijk. Gebruikers moesten dan handmatig de APN weer invoeren in de iPhone. Dit hardnekkige probleem is – na de recentelijke iOS updates van Apple – voor iPhone gebruikers opgelost.