fbpx
<  Terug naar nieuwsoverzicht


05/06/2019

Tien vragen aan collega Vincent Simmer

Kortgeleden is Vincent Simmer bij WilroffReitsma begonnen met werken in de functie van Senior Account Manager. Met een ruime dosis aan IT-ervaring en -affiniteit past hij wat ons betreft perfect bij ons. Maar wie is Vincent en wat komt hij precies doen? Deze vragen en meer stelden we aan hem. 

 

  1. Wie ben je, waar kom je vandaan en wat is jouw rol bij WilroffReitsma? Vertel eens iets over jezelf.
    Ik ben Vincent Simmer, 43 jaar. Voor het begin van mijn verhaal ga ik terug naar mijn vijftiende levensjaar. Samen met mn buurjongen ging ik naar het zojuist geopende snookercentrum in de buurt. Ik kwam daar vaker en vaker, en het bleek dat ik aardig wat talent had. Ik vond het ook enorm leuk. Ik zat op dat moment op de havo, maar ik merkte direct op dat moment: ik wil snookerprof worden. Ik speelde op het hoogste niveau in Nederland en maakte mooie stappen. Om dicht bij de sport te blijven ben ik daar ook achter de bar gaan staan. Ik kon overdag werken en ondertussen geregeld trainen. Op een gegeven moment, zo rond m’n twintigste, kwam ik er toch achter dat ik te laat begonnen was. In Engeland beginnen ze bijvoorbeeld al op hun vijfde. Dus toen heb ik de keuze gemaakt te stoppen. Er zat in die tijd geregeld een man aan de bar die dikke sportauto’s had. Ik wist dat hij iets met IT deed. En aangezien ik rond m’n achtste al mijn eerste computerprogramma’s schreef, had ik er wel affiniteit mee. Ik zat vroeger ook vaak op de Bulletin Boards. Hij vroeg me om bij hen te komen werken. Eigenlijk zonder vooropleiding. Ik kende hem al een tijdje en we hadden een goede klik. Ik mocht daar starten met het verkopen van McAfeeverlengingen tot 25 users. En direct ook eerstelijnssupport. Toen verstuurde je ook nog de maandelijkse update op cd-rom.Dat bedrijf liep enorm goed; het waren ook de gouden tijden. Met vijf man draaiden we zo’n 2 miljoen gulden per maand. We kregen echter steeds meer concurrentie en op een gegeven moment werd dat bedrijf ook overgenomen. Vanaf dat moment kon ik mijn bestaande klanten benaderen voor een afspraak om de verbreding op te zoeken en meer diensten aan te bieden. Dat ging erg goed en dit heb ik een paar jaar gedaan. Vervolgens heb ik een jaar of zeven in diverse salesfuncties gewerkt bij een andere IT-leverancier. Door bezuinigingen kon ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Toen ik vervolgens mijn cv online zette, werd ik binnen no-time benaderd door WilroffReitsma. En nu zit ik hier! 
  2. Wat kenmerkt of onderscheid jou als Account Manager?
    Ik denk dat ik het stukje over complexe IT goed beheers en daarnaast goede relaties kan opbouwen. Ik weet doorgaans tot in detail wat er speelt, hoe de verhoudingen liggen en wat mensen bezighoudt. Met deze kennis wil ik juist proberen bij te dragen aan het succes van klanten.
  3. Waar praat je dan over met jouw (potentiële) klanten? 
    Nou, ik wil altijd weten hoe zij hun eigen IT zien. Is het een kostenpost of wordt het strategisch gezien en ingezet? Waar staat iemands server, werken ze met terminalserversessies? Hoe meer ik weet, hoe meer ik de juiste oplossing kan bedenken voor de pijnpunten. Sommige bedrijven vinden IT minder relevant, maar een Coolblue ziet het als dé manier om hun business te doen. Dan heb je een andere mindset. Bij bedrijven waar IT minder belangrijk is, ligt dit vaak op het bordje van de CFO.In dat geval probeer ik het uitbesteden van IT duidelijk te maken met een voorbeeld. Stel je eens voor dat een bedrijf dat deuren maakt aangeeft ‘Wij hebben een IT’er in dienst voor het onderhoud van onze systemen.’ Draai dat eens om: hoe zou je het vinden als wij iemand in dienst hebben die het onderhoud van deuren en kozijnen doet?Je hebt een fte op de payroll en de kennis, kunde en expertise liggen allemaal bij deze persoon. Wat als deze persoon vertrekt? Dan gaat alle kennis en kunde verloren. Daarnaast weet deze persoon nooit zoveel als een heel team aan experts die altijd up-to-date zijn. 
  4. Voor welke rol ben je aangenomen?
    Initieel was ik aangenomen als Account Manager met een vaste lijst met relaties. Op mijn eerste dag is echter de keuze gemaakt om mijn rol iets anders in te kleden. Het is een soort verbindende rol. Het is de bedoeling dat ik met de Account Managers meega naar bestaande klanten en daar het complexe IT-stuk bespreek. Zie het dus als een coachende rol. Het idee is dat het huidige team hiervan leert.
  5. In theorie kan dat betekenen dat jouw werk ‘overbodig’ wordt. Ben je daar niet bang voor?
    Ja, dat kan natuurlijk. Zeker als ik het heel goed doe. Maar dat zien we te zijner tijd wel. Daarnaast heb ik in de loop der jaren een mooi netwerk opgebouwd. Veel relaties kan ik benaderen en die draag ik met een goed gevoel over aan mijn collega’s. Niets is zo veranderlijk als IT; wellicht verandert mijn rol in de toekomst nog wel.
  6. Dat maakt je wellicht ook wel een ideale verbinding tussen Commercie en Operatie. Voel je dat zelf ook zo?
    Ja, op zich wel. Ik heb een frisse blik op zaken en zie daarmee mogelijkheden om processen efficiënter in te richten. Ik wil natuurlijk dat WilroffReitsma nóg beter wordt; als het bedrijf beter wordt, wordt iedereen beter. Heel simpel. 
  7. Een mooie knipoog naar ons motto… nietwaar?
    Ja, maar zo voel ik het ook. Je zal mij ook nooit moeilijke woorden horen gebruiken. Ik wil een vertaalslag maken tussen techniek en relaties. Ik heb weleens een gesprek gehad met een Engineer en een relatie. Deze Engineer repte direct over terminalservers en ik zag haar ogen met ieder woord groter worden… Dus ik heb het ter plekke voor haar vertaald en zij gaf direct aan er enorm blij mee te zijn dat ik er was. Engineers spreken natuurlijk een bepaalde taal en veel bedrijven kennen die weer niet. De vertaalslag is dus juist cruciaal.
  8. Wat vind je tot dusverre van WilroffReitsma?
    Echt een heel leuk bedrijf! Ik heb inmiddels al aardig wat collegas gesproken en ga gewoon met iedereen even zitten. Sommigen werken hier echt al jááááren en dat geeft me juist wel een goed gevoel. Zij zijn erg belangrijk voor een bedrijfIk vind ook de vrijheid erg mooi om te zien. Ik heb bewegingsruimte nodig. Als ik mijn werk leuk vind, zit ik vaak tot ’s avonds laat te werken. Controle is dus onnodig. En die vrijheid krijgen we. De jongens van Sales zijn ook top. Het is een leuk bedrijf dat veel investeert in de toekomst. Werken met twee vestigingen is wat lastig soms, maar dat is simpel op te lossen met de ICT-oplossingen van vandaag de dag.
  9. En wat doe je verder graag buiten jouw werk om? Wat zijn je hobby’s?
    Ik kijk echt graag series en films. Daarnaast vind ik het ook leuk om mijn huis steeds verder uit te breiden met nieuwe gadgets, bijvoorbeeld elementen van Google Home. Dat is echt gaafDaarnaast blijf ik altijd graag een beetje IT-hobbyen en speel ik af en toe nog een potje poolen. En ik vind het nog altijd leuk om naar een goede party of gezellige kroeg te gaan!
  10. Wil je nog iets kwijt aan de lezer?
    Nou, ik hoop dat ik iedereen kan helpen om hun IT te verbeteren. Ik hoop ook dat ik WilroffReitsma kan helpen om hun ambities te realiseren en een stukje synergie kan creëren. En voor wat betreft klanten: ik ga daar niet heen om geld te verdienen, maar om een oplossing te bieden die hen verder helpt. En dat helpt ons allemaal verder. Simpel!