Het is bijna acht jaar geleden dat Patrick de Boer voor het eerst bij (toen nog) Wilroff naar binnen liep. En in de tussentijd is er veel gebeurd. Welk carrièrepad heeft hij doorlopen, waar houdt hij zich dagelijks mee bezig en waarom gaat hij elke dag fluitend naar zijn werk? In dit interview vertelt hij daar alles over.
43 jaar | Woont in Purmerend met zijn drie kinderen | Is in zijn vrije tijd graag in huis aan het klussen en met muziek bezig | (niet zo) Verborgen talent: dj’en en muziek bewerken. Maar het ’s nachts draaien houdt hij voor gezien | Werkt sinds 8 augustus 2016 bij WilroffReitsma en is meestal op het kantoor in Halfweg te vinden.
Patrick werkte hiervoor als Tech Support Team Leader bij een verzekeringstussenpersoon in Rotterdam, waar WilroffReitsma de IT-omgeving van beheerde. “Elke dag van Purmerend naar Rotterdam rijden werd mij op een gegeven moment te veel. Dus besloot ik op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Onze contactpersoon van WilroffReitsma hoorde dit, en vroeg of ik een keer bij hen langs wilde komen voor een kop koffie”, begint Patrick ons gesprek. En zo geschiedde. “Een week na het kennismakingsgesprek werd ik uitgenodigd door CEO Willem voor een tweede gesprek. En het mooie was; ik liep naar buiten met een getekend contract.”
Op 8 augustus 2016 begon Patrick als Netwerk Engineer bij WilroffReitsma: “Ik ging langs klanten in heel Nederland om diverse werkzaamheden te verrichten. Zo ging ik met een auto vol nieuwe routers langs diverse locaties van één van onze klanten om deze te installeren. Maar ik merkte al snel dat ik geen voldoening haalde uit continu onderweg zijn. Toen ben ik op de servicedesk beland. En loste ik -samen met vier collega’s- op afstand alle problemen op die bij klanten speelden.”
In 2019 werd de beheerdesk opgericht binnen WilroffReitsma. Patrick was nauw betrokken bij de oprichting en invulling van deze nieuwe afdeling: “Onze klanten hadden behoefte aan een ervaren ICT-partner die het beheer van hun ICT-omgeving kon overnemen. Dat vormde de basis van onze beheerdesk. Samen met een projectteam hebben we bepaald welke werkzaamheden wij van klanten over kunnen nemen, hoeveel tijd daarin gaat zitten en hoe we de dienstverlening gingen vermarkten. Vervolgens heb ik een concept geschreven en zo was de beheerdesk geboren. Niet veel later kwam daar ook eerste- en tweedelijnssupport bij”, vertelt Patrick.
“Wanneer de 1e of 2e-lijnssupportmedewerkers er niet uitkwamen, werd de beheerdesk ingeschakeld. Wij kregen dus wel de wat complexere problemen voor onze kiezen. Maar dat houdt je werk juist uitdagend”, vervolgt hij. “Tijdens Covid werd de beheerdesk uitgebreid en moest er ook een teamleider komen om het team aan te sturen. Dat ben ik geworden. En dat is inmiddels alweer ruim twee jaar geleden.”
Maar wat doe je dan zoal als Teamleider Beheerdesk? “Ik stuur het team aan -op dit moment zijn dat 4 collega’s-, maar ik werk zelf ook nog mee in de uitvoering. Samen beheren we meer dan 60 omgevingen. Dat betekent niet dat we alleen maar binnenkomende meldingen oplossen. Maar we willen vooral de omgeving naar een volgend level tillen. Door de ICT-infrastructuur van onze klanten nóg veiliger te maken bijvoorbeeld. Maar we zijn daarnaast als beheerdesk ook verantwoordelijk voor het licentiebeheer van Microsoft van onze klanten en het eigen ecosysteem van WilroffReitsma”, vertelt Patrick.
“Dit betekent dat we ervoor zorgen dat alle systemen waar WilroffReitsma mee werkt vloeiend blijven werken. En dat nieuwe systemen op de juiste manier gaan werken én goed samenwerken met de bestaande systemen”, legt Patrick uit.
Best een uitgebreid takenpakket dus! “Klopt, en elke week is ook weer anders. Want onze agenda wordt grotendeels gevuld door de issues en changes bij de klant. Moet er een grote change doorgevoerd worden in een complexe omgeving, dan ben je daar veel langer mee bezig dan met het verlengen van een Microsoft-licentie bijvoorbeeld”, vervolgt hij. “We bewegen dan ook echt mee met de markt en de behoeftes van de klant.”
Wanneer we Patrick vragen naar een project waar hij trots op is, dan schieten hem twee projecten te binnen:
Waarom Patrick al bijna 8 jaar elke dag fluitend naar zijn werk gaat? “Omdat we samen hele mooie successen bereiken. We zijn continu bezig met het verbeteren van onze dienstverlening en systemen. Zodat wijzelf én onze klanten makkelijker, sneller en beter kunnen werken. Waar ook ter wereld. En omdat wij alle disciplines in huis hebben en samenwerken met zowel KPN, VodafoneZiggo als Microsoft en KPN Health, kunnen we klanten van A tot en met Z ontzorgen. Je wordt hierdoor ook gewoon elke dag weer uitgedaagd met toffe projecten. En die uitdagingen ga ik met veel plezier aan”, legt Patrick uit.
Hij vervolgt: “Van de standaard chocoladeletter met Sinterklaas of het kerstpakket tot de zomerbarbecue en wekelijkse vrijdagmiddagborrel; er wordt vanuit WilroffReitsma veel geregeld voor het personeel. Ook om de collega’s van de andere locatie te zien en bij te praten.”
“Wat ik ook heel gaaf vond, is dat ik afgelopen oktober naar een beurs van Kaseya in Miami (Amerika) mocht. Zij releasden nieuwe functies en updates tijdens de beurs, die we nu meenemen in de ontwikkeling van ons eigen ecosysteem. Het was een erg interessante werktrip!
Benieuwd hoe WilroffReitsma jou kan ondersteunen in de ICT-uitdagingen van vandaag en morgen? En wat het voordeel is van één ICT-partner? Lees in het interview met Willem Ellemeet hoe WilroffReitsma de werelden van IT en Telecom écht samenbrengt. Of neem contact met ons op, zodat we het je in een persoonlijk gesprek kunnen vertellen.
Lees meer over de voordelen van een MSP