fbpx
Nieuws

Vier manieren waarop de werkplek de komende tien jaar verandert

Het kantoor zoals we dat vroeger kenden is niet meer van deze tijd. Sterker nog, het standaardkantoor zoals je dat nu kent is ook aan allerlei veranderingen onderhevig. Hoe zou het er over tien jaar uitzien? Hoewel dit uiteraard koffiedik kijken is en veranderingen zich niet altijd laten voorspellen, verwachten we dat deze vier ontwikkelingen zeker gaan plaatsvinden. Wij werken hier nu al aan en kijken graag met je mee naar de trends die nu spelen en zich ontwikkelen.

Andere verantwoordelijkheden voor managers

Waar managers voorheen meer de focus hadden op de sales en prestaties van werknemers is dit vandaag de dag veranderd. Er is namelijk steeds meer aandacht nodig voor de manier hoe er wordt gewerkt. Zo voeren steeds meer collega’s de werkzaamheden thuis uit. Het hybride werk geeft hun zo ook meer keuze over waar en wanneer ze werken, net zoals hoe zij de tijd indelen. Bovendien is het aantal werknemers dat rapporteert aan de managers gegroeid. Het is daarom belangrijk om hier op in te spelen. Dat kan door (meer) managers aan te nemen die door middel van coaching en empathisch leiden de medewerkers op een andere manier aansturen.

Meer aandacht voor bijscholing en digitale behendigheid

Omdat de markt zich steeds ontwikkelt en verandert, wordt ook van werknemers verwacht dat zij dit doen. Het maakt daarom minder uit met wat voor achtergrond een medewerker in dienst komt. Het is belangrijker of deze persoon goed kan meegroeien met alle nieuwe veranderingen die zich voordoen. Hiervoor is creativiteit, kritisch denken en het openstaan voor bijscholing nodig. Als bedrijf wil je deze ruimte en mogelijkheid bieden en aanmoedigen voor het personeel. Denk hierbij aan onder andere cursussen of seminars.

Grotere focus op hybride werken door gegevensverzameling

Het hybride werken heeft zich de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Volgens Gartner is dit ook te zien in het monitoren van het werknemersgedrag: 16% van de werkgevers gebruikt vaker technologieën om dit in kaart te brengen. Bedrijven gaan hier echter op twee manieren mee om. Aan de ene kant kunnen werkgevers controleren hoe de werknemers hun werkdag besteden. Dit kan door middel van controle op communicatieverkeer, het algehele computergebruik en het virtuele in- en uitklokken. Maar er kan met verzamelde data ook naar de persoonlijke kant worden gekeken. Door meer te focussen op betrokkenheid, welzijn en ervaringen van de werknemer is een sterkere werk-privébalans mogelijk. Zo kan een werkplek worden ontwikkeld die de werkstijlen van alle collega’s omarmt.

Slimme machines worden onze collega’s

Steeds meer bedrijven roepen de hulp in van digitale assistentie. Door de inzet van kunstmatige intelligentie worden huidige werknemers niet alleen ontzorgd. Processen die normaliter veel manuren kosten, worden door uiterst slimme software in kortere tijd uitgevoerd. Maar hier stoppen de mogelijkheden van een slimme machine niet. Zo zijn er al apps die klanten 24/7 op weg kunnen helpen, zoals een virtuele assistent.

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar de (toekomstige) mogelijkheden binnen jouw bedrijf? Wij sparren graag met jou naar de opties. Neem vandaag contact met ons op om te praten over het heden en de toekomst.

Bron(nen):  https://www.gartner.com/en/articles/the-right-way-to-monitor-your-employee-productivity

WilroffReitsma
Bij ons staat één principe centraal: in een wereld met steeds complexere technologie, hangt zakelijk succes steeds meer af van gemak. Daarom doen wij er alles aan om de wereld van IT en Telecom zo simpel mogelijk te maken.

Andere lazen ook

Maak uw IT en Telecom vandaag nog makkelijk

info@wilroffreitsma.nl
020 40 777 00

Adresgegevens

WilroffReitsma Halfweg Haarlemmerstraatweg 111
1165 MKHalfweg
WilroffReitsma Amersfoort Satelliet 7
3824 MTAmersfoort
KVK 34067050
BTW NL803525928.B.01

Onze Partner

WilroffReitsma & Partners Toetsenbordweg 55
1033MZAmsterdam
KVK 32169569
BTW NL822145431.B.01