Goed bereikbaar zijn voor je klanten is één ding. Zelf de regie voeren over de functionaliteiten en grootte van je telefooncentrale is minstens net zo prettig, toch? Goed nieuws: met cloud telefonie profiteer je van allebei deze mogelijkheden. Hiermee beschik je over een flexibele oplossing waarmee je nu én in de toekomst optimaal bereikbaar bent voor je klanten en collega’s. Collega Roy van Leeuwen vertelt je meer over de kracht van bellen via de cloud.
Vroeger – zeg zo’n twintig jaar geleden – was je al goed bereikbaar als je een direct vast nummer had zodat men niet eerst de receptioniste kreeg te spreken. Anno 2019 zijn we echter verwend geraakt met betrekking tot onze communicatie. We zijn het normaal gaan vinden dat we 24 uur per dag overal ter wereld kunnen bellen, appen, chatten en mailen. Waarschijnlijk ligt jouw ideale bereikbaarheid ergens tussen deze twee uitersten in, maar feit is dat we flexibiliteit steeds vaker als vanzelfsprekendheid zien. Dat vraagt om een communicatieoplossing die daarbij past: cloud telefonie.
Cloudtelefonie is een vorm van IP-telefonie, ook wel VoIP (Voice over IP) genoemd. Je belt hiermee over een IP-netwerk. Zo’n IP-netwerk is volledig digitaal, wat je telefonie een stuk flexibeler maakt. Dat zit zo: plat gezegd is Voice over IP een reeks nulletjes en eentjes die je via het internet overal terecht kunt laten komen: op een vaste telefoon, een mobiele telefoon, op je pc, noem maar op. Op die manier verbeter je dus heel eenvoudig je bereikbaarheid.
Een andere effectieve manier om je bereikbaarheid te vergroten is het integreren van je vaste en mobiele telefonie. Daarmee ben je altijd op één nummer bereikbaar. Het is ook mogelijk om je vaste nummer te integreren in Microsoft Teams, bijvoorbeeld met Vodafone Calling in Office365. Zo kun je via Teams oproepen naar je vaste nummer ontvangen en zelfs uitbellen met je vaste nummer.
Bij IP-telefonie kun je kiezen voor twee opties: een lokale IP-telefooncentrale of cloud telefonie. Het kan zijn dat vanuit compliancy-overwegingen een lokale telefooncentrale de enige oplossing is. In vrijwel alle andere situaties is cloud telefonie dé beste optie, durven we wel te zeggen. Hierbij draait jouw telefooncentrale in de cloud vanaf de server van een provider.
Bij cloud telefonie spreken we niet meer over een fysieke telefooncentrale, maar over een digitale variant. Daarmee profiteer je van een extra betrouwbare oplossing. Dat komt omdat telefooncentrales in de cloud op meerdere servers en locaties draaien. Mocht er onverhoopt een server uitvallen, dan neemt een andere server die functie direct over. Redundantie noemen we dat. Dit zorgt ervoor dat je telefonie vanuit de cloud (vrijwel) altijd beschikbaar is en jij en je collega’s bereikbaar zijn.
Zoals je kunt lezen zijn de mogelijkheden met cloud telefonie ontzettend breed. Wil je meer weten over de voordelen en betrouwbaarheid van telefonie in de cloud? We adviseren je graag over de voordelen voor jou en je collega’s.