Van zijn bijbaantjes in telefoon- en computerwinkels tot Manager Solutions & Innovations bij WilroffReitsma. Alex van der Baan werkt als sinds zijn studententijd in de ICT-wereld. Waar hij enerzijds bezig is met sales en adviseren. En anderzijds de techniek in duikt. Sinds oktober 2023 versterkt hij team WilroffReitsma. Hoe Alex bij ons terecht is gekomen, hoe zijn eerste weken bij WilroffReitsma eruitzagen én wat zijn doelen zijn voor het aankomende jaar?
In dit interview maak je kennis met Alex én geeft hij antwoord op bovenstaande vragen.
Getrouwd met Chantal, vader van Eero | Sleutelt graag aan zijn smart-home en interne netwerk | Is in een vorig leven trainer geweest van MikroTik apparatuur en IPv6 | Zijn loopbaan heeft altijd in het teken gestaan van IT & Telecom. Ook tijdens zijn jaren als zelfstandig ondernemer (Proper ICT & Your Open Metaverse) | Werkt sinds oktober 2023 bij WilroffReitsma als Manager Solutions & Innovations
Alex kent Willem Ellemeet, eigenaar WilroffReitsma, al jaren. “Ik kwam hem -vanuit mijn functie bij een concullega in de markt- vaak tegen op de Microsoftbeurs in Amerika. Daar maakten we dan een praatje. Willem kwam op mij over als een echte rasondernemer, die ook diep in de technologie zit. En eigenlijk hebben we altijd contact gehouden. Dus toen ik afgelopen zomer op het punt stond dat ik iets anders wilde met mijn carrière, leek het mij goed om met mensen uit de sector te praten. Want ik twijfelde tussen werken in de publieke-, energie- of de good old ICT-sector. En dus heb ik onder andere koffiegedronken met Willem. En dat was een heel leuk gesprek”, vertelt hij.
Alex vervolgt: “Na ruim 7 jaar uit de sector te zijn geweest, had ik het gevoel dat de ICT-sector ten dode was opgeschreven. Vergeleken met twintig jaar geleden is alles sterk vereenvoudigd. En bijna iedereen in mkb+ zit met een groot gedeelte van zijn infrastructuur in de Cloud. Dus ik vroeg mij echt af of bedrijven zoals WilroffReitsma over 10 jaar nog wel bestaansrecht hebben. Gelukkig nodigde Willem mij uit voor de koffie en wist hij het tegendeel te bewijzen.”
Alex: “Ja, de ICT-wereld is veranderd en het ‘hygiëne’-gedeelte wordt steeds makkelijker. Maar de complexiteit aan de klantzijde wordt wel steeds lastiger. Met zaken als cybercriminaliteit, AVG, ISO, security etc. Je ziet daarin ook wel een verschuiving. Waar ICT eerst een sluitpost was voor veel organisaties, is er nu wel de urgentie om een stevig ICT- en securitybudget te reserveren op de begroting.
Door alle incidenten van de afgelopen jaren, zoals hacks op scholen en een haven die volledig offline was, is het belang om alles rondom ICT en security goed geregeld te hebben steeds groter. Maar ook het belang van één ICT-partner die alles in huis heeft is gegroeid. Managed Service Partners in de ICT zijn dus niet ten dode opgeschreven -gelukkig maar-. Je moet je dienstverlening gewoon anders inrichten om de klant van vandaag te kunnen ondersteunen en ontzorgen. Iets waar ik met de relaties van WilroffReitsma ook graag het gesprek over aanga.”
Benieuwd hoe WilroffReitsma jou kan ondersteunen in de ICT-uitdagingen van vandaag en morgen? En wat het voordeel is van één ICT-partner? Lees in het interview met Willem Ellemeet hoe WilroffReitsma de werelden van IT en Telecom écht samenbrengt.
Lees meer over de voordelen van een MSPEn dus besloot Alex om weer aan de slag te gaan in de oude vertrouwde ICT-branche. “Ik ben heel goed ontvangen en heb er zin in om samen met mijn collega’s organisaties in beweging te brengen. In gesprek te gaan met de klant en samen een oplossing te vinden die voor hen werkt. Zodat ze fijn kunnen werken, waar en wanneer ze maar willen”, aldus Alex.
Wat hij zoal doet bij WilroffReitsma en wat zijn focuspunten zijn voor de aankomende periode? Hij vertelt er enthousiast over: “Als Manager Solutions & Innovations werk ik met mijn team om klanten te adviseren en te helpen bij het snel veranderend landschap van communicatie, security & Cloud oplossingen. Mijn team en ik werken nauw samen met ons accountmanagement team om slimme oplossingen te ontwerpen die gebruik maken van de technologiestacks van Microsoft, KPN en VodafoneZiggo. Met de hulp van onze Engineering & Projectmanagement teams zorgen we ervoor dat oplossingen op tijd en binnen budget worden opgeleverd. Daarnaast ben ik ook lid van het MT van WilroffReitsma. Vanuit die rol mag ik meedenken over de strategie en het beleid van de organisatie.”
Alex heeft zichzelf voor de komende maanden een drietal doelen gesteld, zodat hij de organisatie én diens relaties goed leert kennen. En hen kan ondersteunen waar nodig.
WilroffReitsma is jouw persoonlijke gids in… de moderne werkplek, Cloud infrastructuur, IT-adoptie, telecomdienstverlening, security en meer. Maar volgens Alex is WilroffReitsma bovenal een strategisch gesprekspartner die ervoor zorgt dat klanten fijn en veilig kunnen werken. “Maar wat vandaag fijn en veilig is, is dat morgen niet meer. En daarom wil ik er samen met mijn collega’s voor zorgen dat we in gesprek blijven met onze klanten”, vertelt Alex.
Hoe hij dat wil bereiken? “Hun uitdagingen kennen en daar passende oplossingen voor adviseren. Door op het niveau van de medewerkers van onze klanten te denken. Én op strategisch niveau. Door de IT-wensen van het management te vertalen naar praktische, slimme toepassingen waar de medewerkers blij van worden. Dat doen we door enerzijds heel goed te luisteren. En anderzijds door onze moderne werkplek steeds te blijven aanpassen, zodat organisaties en hun medewerkers sneller, slimmer en beter kunnen werken. Als we dat goed doen, pas dan doen we wat de uitbestede IT-afdeling van onze klanten zou moeten doen”, besluit hij ons gesprek.
Wil jij samen met Alex sparren over de uitdagingen van vandaag en morgen? Of ben je benieuwd wat een uitbestede IT-afdeling jouw organisatie kan opleveren? Neem dan contact op met Alex.
Laat een bericht achter voor Alex