Even een e-mail versturen in de trein, inbellen via Teams in de auto of eindeloos scrollen op sociale media in het park. Ons dataverbruik neemt alleen maar toe. En wat dacht je van het feit dat medewerkers niet meer gebonden zijn aan een vaste werkplek op kantoor?! Nu we onderweg zijn en werken op verschillende locaties is het nóg belangrijker geworden om altijd en overal bereikbaar te zijn. Voor klanten, leveranciers en collega’s.
Dat vraagt om een stabiel, mobiel netwerk. Iets waar KPN dagelijks mee bezig is. En daarom stoppen zij op 1 december 2025 definitief met het oudere 2G-netwerk.
Waarom KPN precies stopt met het 2G-netwerk en wat deze uitfasering precies voor jouw organisatie betekent? Dat vertellen we je in dit nieuwsbericht.
Het 2G-netwerk bestaat sinds 1991 en is inmiddels sterk verouderd, waardoor het een steeds grotere uitdaging is voor KPN om het 2G-netwerk veilig en efficiënt in de lucht te houden. Dit terwijl het dataverbruik groeit. Daarom zet KPN vanaf 1 december 2025 de frequenties van 2G in voor het 4G- en 5G-netwerk. Zo krijgen zij meer capaciteit en een betere dekking.
Maar er zijn meer redenen waarom KPN stopt met 2G:
Tot 1 december 2025 verandert er niets. Maar daarna is toegang tot het 2G-netwerk van KPN voor apparaten in Nederland niet meer mogelijk. Wat er daarna gebeurt hangt af van hoe jouw apparaat is geconfigureerd:
Om de continuïteit van je dienstverlening te garanderen, adviseren wij daarom om op tijd te kijken naar de 2G-aansluitingen die jouw organisatie gebruikt. Van de data-only 097-nummers tot mobiele toestellen met 2G. Hier kunnen de Solutions Consultants van WilroffReitsma je uiteraard ook bij helpen! Neem contact met ons op en we adviseren je graag.
Maak jij gebruik van het 2G-netwerk van KPN? Dan heb je eind mei een brief ontvangen van KPN met een overzicht van alle mobiele aansluitingen waarvoor actie nodig is. Op basis van die overzicht kan je bepalen wat nodig is voor een optimale netwerkervaring.
Simkaarten ouder dan 10 jaar zijn niet geschikt voor 4G of 5G en voldoen niet aan de laatste veiligheidseisen. Bij WilroffReitsma kan je gemakkelijk nieuwe simkaart(en) aanvragen, op de manier zoals je nu al gewend bent. Heb je zelf nog simkaarten, dan kan je die uiteraard ook gebruiken. Let er wel op dat je alleen simkaarten met een nummer hoger dan 3067100 gebruikt.
Toestellen en/of apparatuur die niet door het 4G- of 5G-netwerk worden ondersteund, zijn vanaf 1 december 2025 niet meer verbonden met het mobiele netwerk. Vervang deze toestellen daarom op tijd.
Let op: ook is het belangrijk dat je op tijd de apparatuur van data-only-aansluitingen vervangt. Deze zitten vaak in (dure) apparaten van externe leveranciers -zoals alarmering, medische apparatuur, liften en sluizen- waarbij je de simkaart niet gemakkelijk zelf vervangt en je soms vastzit aan langlopende contracten.
Medewerkers kunnen zelf gemakkelijk de toestelinstellingen van hun mobiele telefoon aanpassen naar 4G of 5G. Hebben zij hier vragen over? Op kpn.com/instelcheck wordt er per merk en model uitgelegd hoe je dit snel en gemakkelijk zelf kan doen. Voor de data-only 097-nummers moet je zelf de instellingen aanpassen.
Het uitfaseren van het 2G-netwerk heeft mogelijk ook impact op jouw organisatie. En wij snappen heel goed dat dat vragen met zich meebrengt. Daarom staan onze Solutions Consultants voor je klaar om al jouw vragen rondom de uitfasering te beantwoorden. Telefonisch, per mail, via Teams of tijdens een persoonlijk gesprek bij jou op locatie.
Wacht niet te lang, maar kom nu in actie en zet veilig én eenvoudig de stap naar 4G of 5G.
Als je overstapt naar 4G of 5G profiteert je maximaal van de mogelijkheden van het KPN- netwerk:
Wanneer KPN nieuwe informatie heeft over (de gevolgen van) de uitfasering van 2G, breiden we deze pagina verder uit met nieuwe updates. Ook in onze maandelijkse nieuwsbrief brengen we je periodiek op de hoogte van de te nemen stappen.