<  Terug naar nieuwsoverzicht


12/11/2018

ISDN stopt; heb jij je alternatief al gekozen?

KPN stopt per 1 september 2019 met de ondersteuning van ISDN 1/2. Aan alles komt een einde, maar laten we het positiever stellen: voor alles is er een begin! Want de alternatieven brengen eigenlijk alleen maar voordelen. Juraj Kordic, Pre-Sales Manager bij WilroffReitsma, vertelt hierover.

Hoe ISDN uitkomst bracht

“In 1996 introduceerde het toenmalige PTT Telecom (huidige KPN) ISDN voor het bedrijfsleven en particulieren. Wellicht kent u nog de reclames van Rijk de Gooier en Maarten Spanjer. Met ISDN was het mogelijk om de telefoonlijn voor meerdere nummers én internet tegelijkertijd te gebruiken. Een uitkomst voor velen; internet werd namelijk zakelijk ook steeds meer gebruikt.”

Bellen en internet belangrijker dan ooit

In de ruim twintig jaar tijd na de introductie van ISDN is er veel veranderd. Juraj: “Tegenwoordig kan er eigenlijk geen bedrijf meer zonder internet. De functie van de traditionele telefoonlijn is uitgebreid doordat het internet er over loopt. En natuurlijk hebben kabelinternet en glasvezel hun intrede gedaan. Alles is digitaal geworden, ook de vaste telefonie. Dat vraagt om nieuwe verbindingen en oplossingen die hierbij passen.”

Hét alternatief voor ISDN: IP-telefonie

“We kunnen kort zijn over het alternatief voor PSTN-telefonie en ISDN; IP-telefonie heeft de toekomst. Deze digitale vorm van telefonie heeft allerlei voordelen. Denk daarbij aan:

  • Geen omkijken naar onderhoud van telefooncentrales
    Hosted telefonie is een vorm van IP-telefonie waarbij de telefooncentrale op locatie wordt vervangen door een telefooncentrale in de cloud. Deze draait op een serverlocatie bij de provider en wordt door de provider onderhouden.
  • Makkelijk nummers toevoegen en verwijderen
    Is er een nieuwe collega in dienst of vertrekt er iemand? Met IP-telefonie is het inregelen van een nieuw of verwijderen van een bestaand nummer in een mum van tijd gebeurd. IP-telefonie groeit (of krimpt) dus eenvoudig mee met je organisatie.
  • Lagere (bel)kosten
    IP-telefonie kan de belkosten omlaag brengen. Doordat IP-telefonie via het internet verloopt in plaats van de traditionele telefoonlijn is dit een stuk goedkoper. En omdat je geen telefooncentrale meer hoeft te onderhouden vervallen ook die kosten.
  • Integratie met mobiele telefonie
    IP-telefonie laat zich eenvoudig integreren met mobiele telefonie. Hierdoor zijn collega’s voortaan op één device bereikbaar op zowel een vast als mobiel nummer. Zowel KPN met KPN ÉÉN als Vodafone met One Net biedt hier goede oplossingen voor.”

Geen reden om te wachten

“Terug naar ISDN of PSTN-telefonie. Heel eenvoudig gesteld: gebruik je deze nog? Dan heb je nog minder dan een jaar tijd om over te stappen naar IP-telefonie. Dit lijkt nog ver weg, maar implementatietrajecten zijn doorgaans niet in twee werkdagen afgerond. En waarom zou je wachten als er zo veel voordelen zijn? Neem contact met mij op via juraj.kordic@wilroffreitsma.nl of met een van mijn collega’s. We vertellen er graag meer over.”

Video ISDN:


Pre-Sales Manager bij WilroffReitsma