De wereld waarin je als ICT-manager opereert is continu in beweging. De ene techtrend na de andere komt voorbij. Van kunstmatige intelligentie (AI), de toename van cybercriminaliteit en het werken in de Cloud tot de mismatch op de arbeidsmarkt. Maar op welke trends moet jij je focussen als ICT-manager? En hoe maak je ze toepasbaar voor jouw organisatie?
We gingen het gesprek aan met Manager Solutions en Innovatie Alex van der Baan.
Alex: “Wanneer ik kijk naar de gesprekken die ik voer met klanten en de uitdagingen die zij hebben, valt me op dat de strategische vraagstukken nooit direct met de harde kant van ICT te maken hebben. Men ligt over het algemeen niet wakker van weer een nieuw product ‘As a Service’ of de laatste updates bij de Public Clouds. Maar wél van thema’s als ‘hoe kan ik het juiste talent aan mijn organisatie binden’, ‘wat is de impact van de macro-economische ontwikkelingen op mijn bedrijfsvoering’ en ‘wat zijn de kansen en risico’s van ICT’. Over die thema’s ga ik graag het gesprek aan met ICT-managers en ondernemers. Door samen de koers voor volgend jaar te bepalen. En een beleid op te stellen hoe je als mkb-organisatie staande blijft in een continu veranderende wereld van ICT.”
Lig jij als ondernemer of ICT-manager wakker van ICT-gerelateerde zaken? Of heb je geen idee hoe een moderne werkplek bijdraagt aan het behoud van personeel?
Waar kun jij van wakker liggen? In deze blog bespreekt Alex de drie belangrijkste thema’s voor ondernemers of ICT-managers. Waarbij we ICT-trends vertalen naar dagelijkse ICT-problematiek:
Een nieuwe generatie op de werkvloer (GenZ). Banen die voor het oprapen liggen. Een groot tekort aan ICT-professionals. Ook in 2024 krijg je als organisatie met deze uitdagingen te maken. Want hoe vind én behoud je talent?
“Doordat talent schaars is (en dan met name in de ICT) en het aantal openstaande vacatures hoog, zit de kandidaat in de drivers seat. Beslissingen worden niet meer gemaakt op basis van wie het hoogste salaris biedt. Maar ook zaken als bedrijfscultuur en de manier van werken, wegen steeds zwaarder mee. Iets wat veel MT-teams nog weleens onderschatten”, begint Alex te vertellen.
Hij vervolgt: “Dit komt denk ik vooral omdat er in veel organisaties een kloof is ontstaan tussen de nieuwe generatie op de werkvloer en de beslissers in de boardroom (met voornamelijk GenX’ers). Waar Gen Z álles op hun smartphone doet en belvrees heeft, bieden organisaties hen vaak een laptop met een set aan zakelijke tools. Er is weinig training in het onboardingproces over waarom deze set aan tools en producten worden ingezet. De focus ligt vooral op uitleg over hoe zaken gedaan moeten worden. En niet waarom. Het gevolg? Het gevolg? Medewerkers, en zeker deze jongere generatie, gaan om de ICT-omgeving heen werken. Met hun eigen tools. Waardoor er een wirwar aan applicaties en processen ontstaat. En onvrede. Aangezien medewerkers niet gefaciliteerd worden in makkelijk, snel en veilig werken op een manier die bij hen past.”
Hoe je dit volgens Alex oplost? “In mijn ogen is jouw ICT-strategie een onmisbare tool om talent te werven én te behouden. Zorg daarom ook dat deze door iedereen in de organisatie gedragen wordt. Zodat elke medewerker fijn kan werken. Ik adviseer onze klanten dan ook altijd; maak beslissingen op het gebied van hr, recruitment en ICT niet alleen in de boardroom. Maar haal er ook andere generaties bij, talenten die net komen kijken op de arbeidsmarkt. Zij leveren namelijk heel andere feedback op je investeringsbesluiten. Pas als jij weet hoe jouw personeel wil werken én daarop acteert, zal je een werkomgeving creëren waarin iedereen met plezier werkt.”
Oorlog, stijgende rentes en energieprijzen, grondstoftekorten, een krappe arbeidsmarkt. Al deze macro-economische verschuivingen hebben een directe impact op de beslissingen die jij als ICT-manager maakt. Waardoor de vraag van veel ondernemers nu is: hoeveel willen én kunnen we investeren in ICT? En waar investeer je dan in?
Alex merkt het ook in de gesprekken die hij voert met klanten: “ICT is niet meer simpelweg het leveren van een laptop of het aanzetten van een Cloudlicentie. Maar ook nadenken over de business. Wie heeft wat nodig binnen je organisatie? En hoe zorg je ervoor dat de investeringen zowel de behoeften van je ICT-team als die van je marketeers en de mensen aan het spoor of in de winkel weerspiegelen?”
Een open gesprek is hierbij de sleutel volgens Alex: “Voer gesprekken met de verschillende eindgebruikers in je organisatie. Wat hebben zij nodig om hun werk goed te doen? Voor de één is dat een leiderschapstraining. Terwijl de ander behoefte heeft aan één portall van waaruit hij of zij op elk apparaat en op elke plek veilig én makkelijk kan werken. Alleen door het voeren van gesprekken met je personeel, kom je erachter waarin je het beste kunt investeren. Daarbij moet je de noodzakelijke investeringen (om je bedrijf up-and-running te houden), uiteraard niet uit het oog verliezen. Want downtime is één van de duurste kostenposten die je als bedrijf kunt hebben.”
WilroffReitsma denkt graag met je mee. Waar ligt de behoefte, welke investeringen zijn noodzakelijk en op welke ICT-kansen moét je inspelen om klaar te zijn voor de toekomst? Als Managed Service Provider staan wij voor je klaar om je te begeleiden in deze strategische bedrijfsvorming. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Alex.
Het derde en laatste thema dat vandaag de dag bij veel ondernemers speelt, is het toekomstbestendig maken van je IT-productportfolio. Waarbij we graag twee subthema’s uitlichten in dit artikel: het beschermen van bedrijfsdata en de rol van AI in workflows.
Hoe zorg je er als eigenaar of ICT-manager voor dat je kostbare bedrijfsdata veilig is? Niet alleen tegen hackersgroepen, die je willen afpersen met het encrypten van data. Maar ook; hoe borg je een veilige datastructuur en werkwijze? Zodat de data en informatie die je verwerkt, van leveranciers en klanten, veilig is?
“Het trainen van je personeel is daarin key”, vertelt Alex. “Want een klik op een verkeerde link is zo gemaakt. Wij geven onze klanten graag advies over het veilig inregelen van rollen, rechten en authenticatie structuren. Het veilig gebruiken en delen van wachtwoorden en het inrichten van datastorage gebaseerd op policies. Maar we helpen ook bij het trainen van medewerkers om gevaren te herkennen én af te wenden. Alles om ervoor te zorgen dat cybercriminelen buiten de deur blijven.”
Is 2024 dan hét jaar waarin AI-workflows zichtbaar worden op de werkvloer? Een onderwerp dat volgens Alex niet alleen enterprises raakt: “Juist in het mkb kan je heel slim gebruikmaken van AI-oplossingen. Je hoeft niet meteen je eigen ChatGPT machine te bouwen. De kunst is om klein te beginnen. Kijk naar terugkerende taken die veel tijd in beslag nemen. En die niet heel leuk zijn om te doen. Versimpel en automatiseer die taken met behulp van AI. Zo houd je tijd over om je te focussen op je primaire taken. En voor een praatje met je collega’s bij het koffieapparaat.”
Heb je vragen over deze thema’s, wil je brainstormen over een strategisch ICT-vraagstuk of wil je diepgaand advies over jouw specifieke situatie? Aarzel niet en neem contact op met Alex van der Baan. De toekomst van jouw ICT-strategie begint vandaag.