Alles weten over de laatste ICT trends?
2018 is nog niet voorbij of we focussen bij WilroffReitsma al op het nieuwe jaar. Net als vorig jaar blikken we vooruit op de ICT-trends die in 2019 een belangrijke rol spelen. Waar moet je nu écht op letten en wat verandert er voor jouw onderneming? Wij zetten de 10 ICT trends van 2019 voor je op een rijtje.
Iedereen in de ICT-wereld is het er roerend over eens: Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning zijn dé technieken van de toekomst. Onder AI verstaan we technieken waarbij machines slimme menselijke handelingen kunnen uitvoeren. Machine Learning betekent dat wij computers toegang geven tot big data, zodat ze hiervan kunnen leren. Ze kunnen zelfs patronen in data ontdekken en voorspellende modellen ontwikkelen waartoe mensen niet in staat zijn. Apparaten worden steeds slimmer, zijn zelflerend en nemen taken over van de mens.
Ook zien we dat slimme assistenten zoals Siri van Apple, Google Assistent en Samsung Bixby steeds beter aansluiten bij de behoeften van de gebruiker. Suggesties worden op steeds meer variabelen gebaseerd, waardoor de software de gebruiker echt leert ‘kennen’. AI en Machine Learning worden in steeds meer applicaties en apparaten gebruikt waar we zeker op de werkvloer meer van gaan merken.
In november 2018 presenteerde Samsung het Infinity Flex Display, een opvouwbaar display. Om de toepassing te tonen, liet het bedrijf een prototype van een smartphone zien dat aan de buitenzijde een smartphonescherm heeft. Het toestel kan opengevouwen worden waarmee een display ontstaat met dubbele grootte. De overgang van het kleine naar het grote scherm zou een naadloze gebruikerservaring bieden en het moet zich lenen voor diverse doeleinden.
We geloven dat opvouwbare displays de volgende grote revolutie worden in de ontwikkeling van smartphones en tablets. Misschien kunnen we beter van mobiele devices gaan spreken, omdat de scheidslijn door het opvouwbare display alsmaar dunner wordt. Wordt in 2019 vervolgd.
Waar het bij publieke gebouwen en kantoorgebouwen nog veel om energiezuinigheid en duurzaamheid gaat, zal er straks meer aandacht uitgaan naar de gebruikerservaring. In zogeheten smart spaces kan iedereen productief werken, zakelijke en privétaken combineren, en voelt alles heel natuurlijk. Een smart space is een fysieke of digitale omgeving waar mensen en technologische systemen naadloos met elkaar samenwerken. Hoe verder de eerdergenoemde trends van AI en Machine Learning zich ontwikkelen, hoe ‘smarter’ de spaces worden.
Stel je voor: je rijdt met je elektrische auto naar je werk en de accu is bijna leeg. Automatisch schakelt de auto met het kantoor en reserveert een parkeerplek met laadpunt. Zodra je bijna op kantoor bent, wordt op basis van je locatie de dichtstbijzijnde overlegruimte voor je gereserveerd. Je hebt een afspraak met drie collega’s, dus krijg je de iets grotere werkplek toebedeeld. Een halfuur voordat de afspraak begint, wordt de temperatuur van de ruimte op het juiste niveau gebracht. Zomaar een aantal voorbeelden van smart spaces.
We haalden al even de term big data aan. In 2019 gaat data een nóg grotere rol spelen. Tegenwoordig creëren we namelijk allemaal, overal en altijd data. De hoeveelheid data die wereldwijd geproduceerd wordt is groter dan ooit en groeit exponentieel snel. Maar liefst 90 procent (!) van alle data wereldwijd is afgelopen jaar gegenereerd. Toch wordt slechts één procent van deze data slim gebruikt. Qua analyse en leren van data is er dus nog een wereld te winnen. Gelukkig komt hier de eerste trend van Machine Learning weer om de hoek kijken.
Door de recente ontwikkelingen op het gebied van AI en Machine Learning vinden organisaties steeds slimmere manieren om patronen in data te interpreteren. Op basis van de resultaten kunnen bedrijven nuttige voorspellingen doen die bedrijfsprocessen verbeteren of waarde toevoegen aan hun onderneming. Vanzelfsprekend liggen hier ook oneindige mogelijkheden voor marketing en andere consumentgerichte onderdelen van een organisatie.
Naast het analyseren van data en maken van voorspellingsmodellen worden AI en Machine Learning ook gebruikt voor chatbots. In het verleden liepen we er nog vaak tegenaan dat chatbots jouw vraag niet begrepen. Tegenwoordig worden vragen dankzij AI en Machine Learning steeds beter geïnterpreteerd. Er bestaan zelfs al chatbots die door spraak gestuurd kunnen worden. Uiteindelijk kun je hiermee tijd van klantenservicemedewerkers besparen.
Vanaf 2019 zetten deze chatbots een stap extra; ze gaan zelfs zo ver dat ze jouw gezichtsuitdrukking kunnen lezen. Zo weet de bot of je tevreden bent met het gegeven antwoord. Deze chatbots fungeren als een soort personal assistant. De eerste stappen op dit gebied zijn al gezet en vanaf komend jaar zal de ontwikkeling zeker een vlucht nemen.
De chatbots zijn slechts één klein en concreet voorbeeld van een grotere trend: de ontwikkeling van immersive technologies (immersive = meeslepend). De toepassing laat zien hoe een communicatieplatform met nieuwe technologieën als Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en Mixed Reality (MR) samenwerkt. Een communicatieplatform is een tool waar een gebruiker communiceert met de wereld, en AR, VR en MR veranderen de perceptie van de wereld. Vanaf 2019 gaan ondernemingen meer experimenteren met de diverse immersive technologies, voor zowel interne processen als voor hun dienstverlening. Uiteindelijk zullen de grenzen vervagen en is de vraag ‘wat is werkelijkheid?’ steeds lastiger te beantwoorden.
In het jaar dat ISDN voorgoed van het toneel verdwijnt kunnen we gaan stellen dat vaste telefonie per definitie IP-telefonie is geworden en voortaan via het internet verloopt. De technologie die in 1991 door PTT werd geïntroduceerd om meerdere telefoonlijnen tegelijkertijd te gebruiken, zal per september 2019 niet langer ondersteund worden. Het alternatief is Voice-over-IP geworden. De naam geeft het al aan; telefonie zal via het internet (IP: internetprotocol) verlopen. Met VoIP kun je voorgoed afscheid nemen van de telefooncentrale op het werk. Het digitale karakter van de vaste telefonie leent zich tegelijkertijd perfect voor het integreren met mobiele telefonie en koppeling aan andere bedrijfssystemen.
Met de enorme hoeveelheden data en verwerkingsmogelijkheden is er de laatste jaren een publieke schreeuw om bescherming van privacygevoelige gegevens gekomen. Het afgelopen jaar is er, in de vorm van de GDPR-wetgeving, een grote stap gezet om deze privacy van individuen in de EU te beschermen. In 2018 lag de focus van de privacy van personen namelijk vooral op compliancy aan de GDPR-wetgeving. In 2019 zal de discussie zich eerder focussen op het vraagstuk of organisaties het moreel juiste doen met diezelfde persoonsgegevens.
Digitale ethiek en privacy blijven echter wel een bron van zorgen voor individuen, organisaties en overheden. Dit focust zich met name op de wijze waarop bedrijven persoonlijke informatie verwerken. Organisaties die hier geen aandacht aan besteden, lopen het risico om door consumenten als onbetrouwbaar te worden beschouwd. Hiermee komt de continuïteit van diezelfde organisaties in het geding.
De trend om diensten af te nemen in schaalbare, maandelijkse abonnementen bestaat al jaren. We verwachten dat deze ontwikkeling komend jaar nog verder doorzet. Niemand wil vastzitten aan complexe pakketten, langdurige afschrijvingen en lange contracten; iedereen wil flexibiliteit en zelf kiezen hoeveel, hoelang en in welke smaak. Deze ontwikkeling van everything-as-a-service vertaalt zich naar steeds meer diensten en producten. Ook IT-diensten zijn steeds meer als dienst af te nemen. Zo bieden wij WiFi-as-a-Service aan en sinds kort zelfs een volledige werkplek als dienst: Portall.
Het cloudgebruik door bedrijven en consumenten zal ook in 2019 door blijven groeien. Nog altijd verhuizen steeds meer applicaties naar de cloud. De rol van onze devices verandert ook meer van computing device naar uitvoerapparaat. Het ‘denken’ gebeurt in de cloud. Het naar de cloud brengen van applicaties is niet de grootste verandering komend jaar, maar wel het verbinden van verschillende typen clouds. Zet niet in op één type cloud, maar kijk wat jouw bedrijf nodig heeft en combineer gerust verschillende typen clouds (public, private, hybride). Dit noemen we multicloud. Of je nu je focus legt op security, development, netwerken of cloudopslag: de multicloud is dé oplossing om deze uitdagingen mee aan te gaan.
Ook al zijn telecom en IT ons dagelijks werk, de toekomst kunnen wij niet met zekerheid voorspellen. Eén aspect is duidelijk: technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat het bijhouden hiervan bijna een dagtaak is. De rol van ICT groeit nog steeds met de dag en is tegenwoordig een voorwaarde voor zakelijk succes geworden. Ook in 2019 staan we bij WilroffReitsma voor je klaar om jouw ICT tot een succes te maken.