Bij bereikbaarheid en communicatie denken we vaak aan het contact met de klant. Maar wist je dat de communicatie tussen collega’s onderling minstens net zo belangrijk is? Immers, hoe beter je collega’s kunnen samenwerken, hoe sneller en efficiënter je dienstverlening. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Met deze vijf stappen ga je effectiever samenwerken met je collega’s.
Om het onderling samenwerken en communiceren te verbeteren moet je eerst de verbeterpunten inzichtelijk hebben. Het opstellen van een plan van aanpak helpt je daarbij. In dit plan kijk je naar de huidige communicatiestromen en bepaal je je doelstellingen. Het is slim om dit samen met je collega’s te doen. Gezamenlijk bepaal je de wensen en eisen om tot de gewenste eindsituatie voor de gehele organisatie te komen.
Je weet nu wat je gewenste eindsituatie is. In deze fase kijk je naar tools die je helpen deze situatie te bereiken. Als het gaat om communicatie zijn gebruiksgemak, effectiviteit en flexibiliteit veel genoemde wensen. Cloudoplossingen voorzien hierin. Hiermee is het mogelijk om tijd- en plaatsonafhankelijk samen te werken. Toepassingen zoals Office 365 en Teams stellen je in staat altijd en overal bestanden te openen, bewerken en delen. Communicatieoplossingen zoals hosted telefonie en Skype for Business maken effectief communiceren mogelijk. Effectiever samenwerken op afstand wordt zo veel makkelijker en efficiënter. Ideaal.
Kiezen voor cloudoplossingen is een stap in de goede richting. Om ze écht succesvol in te kunnen zetten is het belangrijk dat je werkplekapparatuur net zo flexibel is. Houd deze dan ook nog eens tegen het licht. Passen je huidige devices nog wel bij de huidige situatie? Hoe ga je om met medewerkers die thuis werken? Zou een andere invulling van de werkplek wellicht meer resultaat opleveren? Door hier rekening mee te houden breng je je hardware snel in lijn met je communicatiedoelstelling. Zo maak je het plaatje compleet. Lees ook: de voordelen van samenwerken in de cloud.
Je wilt natuurlijk zeker weten dat je collega’s alle voordelen van de nieuwe oplossingen snel kunnen benutten. Door ze daarin te begeleiden, bijvoorbeeld via workshops, leren zij optimaal gebruik te maken van de nieuwe oplossingen. Dat versnelt de adoptie en verlaagt de leercurve, wat onderaan de streep leidt tot een soepele gebruikservaring en een hogere productiviteit.
Het optimaliseren van de interne communicatie is een doorlopend proces. Door communicatie een vaste plek op de agenda te geven kun je makkelijker bepalen of je communicatie nog voldoende aansluit bij zakelijke ontwikkelingen. Zo loop je nooit achter de feiten aan en blijf je effectiever samenwerken .
Vanzelfsprekend staan wij voor je klaar om je te ondersteunen in alle stappen. Wil je weten hoe we jouw collega’s nog effectiever kunnen laten samenwerken? Neem dan vandaag contact met ons op voor advies op maat.