fbpx
Support
Contact
ContactSupport
KPN

Dit zijn de belangrijkste ICT Trends 2020

Update: De belangrijkste ICT trends voor 2022

ICT Trends 2020: Het nieuwe jaar staat voor de deur; een uitgelezen kans om te kijken naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen op ICT-gebied. Wat kun je in 2020 zoal verwachten, en hoe vertalen die trends zich in voordelen voor jouw organisatie? Is er veel veranderd ten opzichte van de ICT-trends van 2019? We zetten de belangrijkste ICT trends voor 2020 op een rij.

Update: het leek ons een goed idee om eens te kijken hoe de trends die we begin dit jaar voorspelden, zich hebben ontwikkeld. Een update op de onderstaand trends lees je in een van onze laatste artikelen: 'ICT ontwikkelingen 2020: een update van de belangrijkste trends'.

ICT Trend 1: Nog grotere focus op security

Op zakelijk gebied verschijnen er steeds meer laagdrempelige ICT-oplossingen. Ook in 2020 zal deze trend doorzetten. Dat betekent dat de hoeveelheid digitale data binnen organisaties blijft toenemen. Hoe meer data, hoe belangrijker het is dat je security up-to-date is. We kunnen daarom rustig stellen dat security ook in 2020 een topprioriteit moet zijn. Zo blijft je data veilig.

ICT Trend 2: Transparantie rondom dataverwerking

Klanten zijn zich steeds meer bewust van de waarde van hun persoonsgegevens. Zij hechten daarom steeds meer waarde aan een correcte verwerking ervan door organisaties. Marktonderzoeksbureau Gartner stelt dat bedrijven in 2020 nog beter zullen moeten aantonen dat dataverwerking in overeenkomst is met verwachtingen en wettelijke richtlijnen zoals de GDPR. Zo toon je tevens aan dat je security hoog in het vaandel hebt staan, wat algauw een zakelijke pre kan zijn.

ICT Trend 3: Werkplekken worden nog flexibeler

Zeer waarschijnlijk de grootste van alle ICT trends dit jaar! De populariteit van mobiele devices en apps laten organisaties steeds flexibeler en locatie-onafhankelijk werken. Daarmee kunnen zij sneller inspelen op de klantvraag dan bedrijven die dat nog niet doen. Om zakelijk relevant te blijven zullen veel bedrijven de traditionele werkplek in 2020 inruilen voor flexibelere alternatieven die bijvoorbeeld in de cloud worden gehost.

ICT Trend 4: Beschikbaarheid van 5G

De supersnelle opvolger van de mobiele breedbandverbinding 4G zal naar verwachting in 2020 beschikbaar worden. Dat zal leiden tot veel nieuwe mogelijkheden. De snelheid en capaciteit van 5G biedt bijvoorbeeld spectaculaire kansen waar het gaat om automatisering, het Internet of Things en supersnel communiceren met digitale assistenten. Organisaties kunnen daardoor nog slimmer werken, met tijds- en kostenbesparing als gevolg. Heel veel nieuwe use cases zullen in 2020 het licht zien. Update: Lees ons nieuwe artikel; de beschikbaarheid van het 5g netwerk

ICT Trend 5: Automatiseren via Internet of Things

Internet of Things (IoT)-netwerken zijn tegenwoordig op steeds kleinere schaal beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan sensoren binnen kantoorpanden voor het automatiseren van verlichting. Het IoT is dan ook een uitstekende manier om kosten te besparen. De laagdrempeligheid van dit soort oplossingen zal ervoor zorgen dat het IoT in 2020 steeds vaker wordt toegepast. Gartner verwacht niet voor niets dat het aantal IoT-devices in 2020 zal stijgen tot maar liefst 30 miljard.

ICT Trend 6: Wifi 6

Eveneens een hoge plaats op de agenda voor 2020: Wifi 6. Wifi 6 is de nieuwe wifi-standaard die in 2020 breed omarmd zal worden. De eerste routers en mobiele devices ondersteunen inmiddels de nieuwe standaard. Wifi 6 biedt een hogere snelheid, stabielere verbindingen, meer capaciteit en een breder bereik dan eerdere standaarden. Dat maakt de techniek dan ook zeer geschikt voor ruimtes met veel gebruikers, zoals flexplekken.

ICT Trend 7: Transitie naar edge computing

De cloud is inmiddels gemeengoed geworden binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Er wordt dan ook steeds meer data in de cloud geplaatst. Om die snel te kunnen blijven verwerken, wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van edge computing. Hierbij wordt data dichter bij gebruikers en devices opgeslagen, waardoor er minder vertraging optreedt. Data kan daardoor vanaf iedere locatie snel worden verwerkt. Dat is goed voor de productiviteit van de organisatie.

ICT Trend 8: Uitbesteden van IT

Het uitbesteden van IT door organisaties is geen nieuwe trend, maar wordt wel voortdurend belangrijker. De afgelopen jaren kiezen organisaties er steeds vaker voor om hun IT extern te laten beheren. Op die manier hoeven zij zich zelf niet bezig te houden met het almaar complexere onderhoud. Doordat de rol van IT op de werkvloer nog altijd toeneemt is de verwachting dat steeds meer bedrijven ook in 2020 voor uitbesteden kiezen.

ICT Trend 9: Inzet van kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie wordt voor steeds meer alledaagse zaken ingezet. Denk bijvoorbeeld aan navigatie-apps en smartphoneassistenten. Op basis van patronen worden voorspellingen gedaan die bijvoorbeeld weer voor automatisering kunnen worden gebruikt. Uit onderzoek van adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat kunstmatige intelligentie rond 2030 zo’n EUR 13 biljoen kan bijdragen aan de wereldeconomie. We kunnen er daarom van uit gaan dat de zakelijke mogelijkheden in 2020 alleen maar zullen toenemen.

ICT Trend 10: Verdere integratie van IT en telecom

De afgelopen jaren wordt IT steeds vaker geïntegreerd. Een bekend voorbeeld is natuurlijk de combinatie van vaste en mobiele telefonie en data, zoals je dat kent van KPN EEN. Deze totaaloplossingen bieden veel gebruiksgemak en flexibiliteit. De verwachting is dat deze trend ook in 2020 zal doorzetten. Zo werd Office 365 onlangs al voorzien van Vodafone Calling, waarmee gebruikers van Microsoft Teams gebeld kunnen worden op een vast Vodafone-nummer.

Ook in het nieuwe jaar staan we voor je klaar en 2020 belooft weer een enerverend jaar te worden in de wereld van IT en telecom. Wij houden deze trends en ontwikkelingen natuurlijk scherp in de gaten en zorgen ervoor dat jij hier maximaal van kunt profiteren. Dit waren de ICT trends 2020. Ben je benieuwd naar de mogelijke toepassingen voor jouw organisatie? Of wil je meer weten over andere ICT Trends/ICT ontwikkelingen? WilroffReitsma is gecertificeerd partner van o.a. Vodafone, KPN en Microsoft en wij staan voor je klaar met advies en oplossingen op maat.

WilroffReitsma
Bij ons staat één principe centraal: in een wereld met steeds complexere technologie, hangt zakelijk succes steeds meer af van gemak. Daarom doen wij er alles aan om de wereld van IT en Telecom zo simpel mogelijk te maken.

Andere lazen ook

Maak uw IT en Telecom vandaag nog makkelijk

info@wilroffreitsma.nl

Adresgegevens

WilroffReitsma Halfweg
Haarlemmerstraatweg 111
1165 MKHalfweg
WilroffReitsma Amersfoort
Satelliet 7
3824 MTAmersfoort
KVK 34067050
BTW NL803525928.B.01

Onze Partner

WilroffReitsma & Partners
Toetsenbordweg 55
1033MZAmsterdam
KVK 32169569
BTW NL822145431.B.01

Meer WilroffReitsma

Support op afstand
Open teamviewer
magnifiercross