fbpx
<  Terug naar nieuwsoverzicht


11/10/2019

De veranderende rol van de ICT-afdeling

Van oudsher bepaalt de ICT-afdeling welke programma’s er in een bedrijf gebruikt worden. Collega’s hadden weinig tot geen kennis van de mogelijkheden die ICT bood. Die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig gebruikt iedereen volop apps, zowel privé als op de werkvloer, en weten ze duidelijk wat ze willenDat heeft ook zn gevolgen voor de rol van de ICT-afdeling.  

Omarm ideeën van collega’s
De tijden veranderen. Vroeger hield een ICT-afdeling zich vooral bezig met het beschermen van de ICT-omgeving. Tegenwoordig wordt het juist gestimuleerd om ideeën en initiatieven van anderen te omarmen. Collega’s zijn namelijk goed op de hoogte van de technologische mogelijkheden. Door hun ideeën te omarmen kun je oplossingen aandragen die hen helpen bij het dagelijks werken. Samen komen jullie op die manier verder. 

Hiermee verandert de rol van de ICT-afdeling. Vroeger ging er veel tijd zitten in het opzetten van de infrastructuur, het beheren van de systemen en veilig houden van back-ups. Met de komst van de cloud zijn veel van die taken uit handen genomen. Dit geeft ruimte om andere taken op te pakken en meer te focussen op strategische bedrijfsdoelstellingen. 

ICT krijgt een verbindende rol
De eindgebruiker wordt ook steeds zelfredzamer. Iedere gebruiker wil tegenwoordig op zijn of haar eigen manier het werk uitvoeren. En dat deze gebruikers daarvoor verschillende tools en devices hanteren is ook niet nieuw. Is dat dan altijd zonder problemen? Nee, uiteraard niet. Daar ligt dus voor de ICT-afdeling de grote uitdaging: het faciliteren, beheren en verbinden van nieuwe oplossingen.  

Bij deze verbindende rol is security een belangrijk aspect. ICT heeft als taak de veiligheid van data te waarborgen. Er zijn namelijk steeds meer manieren voor cybercriminelen om bij die kostbare data te komen en voor een datalek te zorgen. ICT is daarom meer en meer een poortwachter en binnen die poorten moeten de eindgebruikers veilig en efficiënt kunnen samenwerken. 

ICT centraal in de organisatie
Met deze ontwikkelingen kunnen we stellen dat de ICT-afdeling tegenwoordig midden in de organisatie staat en daar de rol van facilitator heeft. Het is aan hen om bedrijfsdata en apps beschikbaar te stellen; het is aan de gebruiker zelf te bepalen hoe en wanneer ze deze gebruiken.  

Toch wordt er door ICT-afdelingen nog onvoldoende gebruikgemaakt van de moderne mogelijkheden om samen te werken. Dit maakt het ook moeilijker om nieuwe tools te gebruiken. Doorgaans houdt men graag vast aan de manier van werken die men gewend is, terwijl online de productiviteit en efficiëntie juist kan bevorderen. Hier liggen dus grote kansen voor organisaties, waarbij ICT-afdelingen zich kunnen richten op de technische innovatie van nieuwe tools. 

Maak innovatie mogelijk
Privé gebruiken collega’s doorgaans allerlei communicatie-apps en social media als WhatsApp, Telegram, Facebook, Instagram en LinkedIn. Het komt ook meer dan geregeld voor dat zakelijke gesprekken via deze media worden gevoerd. De veiligheid hiervan is niet altijd te garanderen, omdat de organisatie niet weet wat er met de data gebeurt.  

Je kan collega’s niet verbieden om met elkaar te (video)bellen, chatten en informatie te delen. Daarom moeten de juiste tools worden geboden die dit mogelijk maken, maar dan wel op een veilige manier. Zie de ideeën en het gedrag van de collega’s daarom als een innovatie op de werkvloer, ondersteun deze vooruitgang en maak het mogelijk voor ze.