<  Terug naar nieuwsoverzicht


04/04/2019

De krachten en vooroordelen van vier generaties op de werkvloer

Hoeveel verschillende generaties werken er bij jou in het bedrijf? En hoe werkt en communiceert iedereen met elkaar? We onderscheiden maar liefst vier generaties op de werkvloer. Elke generatie heeft haar eigen motivatie en sterke punten, maar ook vooroordelen. Hoe zorg jij ervoor dat iedereen in je bedrijf goed met elkaar samenwerkt en communiceert? 

Iedereen is verschillend
Elke generatie heeft zo haar eigen kijk op de wereld, eigen normen en waarden, en eigen gebruiken. De kloof tussen generaties is tegenwoordig groter dan bij geografische verschillen binnen eenzelfde generatie. We onderscheiden grofweg vier generaties op de werkvloer, elk met haar eigen werkhouding, krachten en ook vooroordelen. 

Babyboomers (1946  1964) 

  • Op het werk: ervaren en trouw naar de werkgever 
  • Kracht: meest vitale en veerkrachtige generatie medewerkers 
  • Vooroordeel: traag en veel moeite met verandering 

Generatie X (1965  1976)  

  • Op het werk: gedreven en gaan voor hun passie; werkprivébalans is belangrijk 
  • Kracht: relativeren, reflecteren en feedback geven en ontvangen 
  • Vooroordeel: niet digitaal onderlegd 

Millennials/generatie Y (1977  1997) 

  • Op het werk: wil voldoening halen uit werk, vindt ontwikkeling en inspraak belangrijk 
  • Kracht: optimistisch, ondernemend en flexibel 
  • Vooroordeel: ongeduldig, moeite met autoriteit 

Generatie Z (geboren na 1997) 

  • Op het werk: zoekt afwisseling in uitdaging en werkplek 
  • Kracht: digitaal en technisch onderlegd, leergierig en ondernemend 
  • Vooroordeel: kan zich moeilijk concentreren, verwend 

Diversiteit: kans of bedreiging? 
Als alle generaties hun eigen manier van werken nastreven en anders communiceren, waarom zou je dan de uitdaging aangaan en ze allemaal in dienst nemen? Dat antwoord ligt misschien voor de hand: elke generatie heeft haar eigen, unieke kwaliteiten. Jouw bedrijf heeft waarschijnlijk een gezonde mix van deze kwaliteiten nodig om goed te functionerenDus aan jou de uitdaging om de verschillende behoeften die elke generatie heeft te faciliteren. Slimme werkplekoplossingen zoals Portall maken het mogelijk om overal en altijd (samen) te werken. Maar dan is het wel belangrijk dat iedereen weet hoe deze oplossingen te gebruiken. 

IT voor iedereen simpel maken
Omdat niet iedereen dezelfde digitale basiskennis en -vaardigheden heeft, is het belangrijk een basisniveau te creëren dat voor iedereen haalbaar is. Daar houden we bij onze adoptietrainingen bij WilroffReitsma dan ook extra rekening mee. Is een extra training voor bepaalde gebruikers nodig om het basisniveau te behalen, dan verzorgen we die. Zo heeft elke generatie medewerkers in ieder geval de juiste IT-vaardigheden om met elkaar samen te werken. Simpel.