Hoeveel verschillende generaties werken er bij jou in het bedrijf? En hoe werkt en communiceert iedereen met elkaar? We onderscheiden maar liefst vier generaties op de werkvloer. Elke generatie heeft haar eigen motivatie en sterke punten, maar ook vooroordelen. Hoe zorg jij ervoor dat iedereen in je bedrijf goed met elkaar samenwerkt en communiceert?
Elke generatie heeft zo haar eigen kijk op de wereld, eigen normen en waarden, en eigen gebruiken. De kloof tussen generaties is tegenwoordig groter dan bij geografische verschillen binnen eenzelfde generatie. We onderscheiden grofweg vier generaties op de werkvloer, elk met haar eigen werkhouding, krachten en ook vooroordelen.
Babyboomers (1946 - 1964)
Generatie X (1965 - 1976)
Millennials/generatie Y (1977 - 1997)
Generatie Z (geboren na 1997)
Als alle generaties hun eigen manier van werken nastreven en anders communiceren, waarom zou je dan de uitdaging aangaan en ze allemaal in dienst nemen? Dat antwoord ligt misschien voor de hand: elke generatie heeft haar eigen, unieke kwaliteiten. Jouw bedrijf heeft waarschijnlijk een gezonde mix van deze kwaliteiten nodig om goed te functioneren. Dus aan jou de uitdaging om de verschillende behoeften die elke generatie heeft te faciliteren. Slimme werkplekoplossingen zoals Portall maken het mogelijk om overal en altijd (samen) te werken. Maar dan is het wel belangrijk dat iedereen weet hoe deze oplossingen te gebruiken.
Omdat niet iedereen dezelfde digitale basiskennis en -vaardigheden heeft, is het belangrijk een basisniveau te creëren dat voor iedereen haalbaar is. Daar houden we bij onze IT adoptie plannen bij WilroffReitsma dan ook extra rekening mee. Is een extra training voor bepaalde gebruikers nodig om het basisniveau te behalen, dan verzorgen we die. Zo heeft elke generatie medewerkers in ieder geval de juiste IT-vaardigheden om met elkaar samen te werken. Simpel.