fbpx
<  Terug naar nieuwsoverzicht


27/06/2019

Adoptie is het sleutelwoord voor succes met IT

Je kunt nog zo’n slimme geïntegreerde, alles-in-één IT-oplossing hebben; als je collega’s niet weten hoe ze hem kunnen gebruiken, is de beoogde efficiëntie ver te zoeken. De zogeheten adoptie is van groot belang voor het slagen van jouw IT-project. Pre-sales Consultant Roy van Leeuwen legt je uit hoe wij je adoptie laten slagen. 

  1. Een communicatieplan voor het hele traject
    Om te beginnen stellen we een duidelijke planning op over de verschillende communicatiemomenten. Hierbij zorgen we ervoor dat duidelijk is wie het aanspreekpunt is en wie de eventuele kartrekkers zijn per afdeling. De overstap naar een nieuwe communicatieoplossing is niet niks en de ene collega gaat makkelijker met verandering om dan de andere. Het is daarom belangrijk om gedurende het hele traject te communiceren over het waarom, hoe, de voortgang, etc. Zo blijft iedereen betrokken bij het proces.  
  2. Inventarisatie vooraf
    Een succesvolle adoptie begint al ver voor de implementatie van een nieuwe IT-oplossing. Tijdens het inventariseren van de behoeften betrek je namelijk al verschillende collega’s waarbij elk type gebruiker en elke afdeling worden vertegenwoordigdVraag ze naar hun ervaringen van de bestaande IT-oplossing en vooral naar hun wensen en verwachtingen met betrekking tot een nieuwe oplossing.
  3. De oplossing met een aantal gebruikers bespreken
    Aan de hand van de gebruikerswensen en -behoeften, maar ook zeker de technische en financiële mogelijkheden, bepalen we samen welke oplossing de meest geschikte is. Misschien komt daar heel duidelijk één oplossing uit, misschien wel twee. Dit is een mooi moment om de gebruikers een demonstratie van deze oplossingen te geven. Hoe ervaren zij de oplossingen en komt dit overeen met hun wensen en verwachtingen?
  4. Implementeren op het juiste moment
    Zijn de eventuele op- of aanmerkingen van de gebruikers meegenomen? Dan kunnen we de implementatie gaan starten. Hierbij houden we qua planning zoveel mogelijk rekening met de werkzaamheden van iedereenElk bedrijf en elke afdeling kent zo zijn piekperiodesIn overleg kiezen we het best passende moment waarbij we de continuïteit van je dienstverlening prioriteit geven
  5. Van evalueren kun je leren
    Is de implementatie afgerond en gebruikt iedereen de oplossing? Dan is het goed om te evalueren. Als je de oplossing in gebruik neemt, merk je namelijpas echt wat de specifieke voordelen zijn voor je werkzaamhedenWerkt de oplossing wat anders dan verwacht? Mis je bepaalde functionaliteiten? Dan gaan we er samen voor zorgen dat de oplossing nóg beter aansluit. 

Ook na een wat langere tijd is het goed om IT-oplossingen te blijven evalueren. Op den duur veranderen collega’s, werkprocessen en ook zeker technologie. Zo blijf je profiteren van de beste IT-oplossingen, nu én in de toekomst.  

Wil je weten hoe wjullie adoptie van een (nieuwe) IT-oplossing kunnen laten slagen? Neem dan contact op met Roy of een van zijn collega’s. We adviseren je graag!